Persbericht: BabyBoom in GaiaZOO

Datum: 25 juni 2015

KERKRADE - De zomer is nu echt losgebarsten. Niet alleen de zomerse temperaturen zijn hiervan het bewijs, maar ook de babyboom in GaiaZOO. De afgelopen weken kwamen namelijk bij 10 diersoorten jongen ter wereld. En dat in het jaar dat GaiaZOO 10 jaar bestaat! Al deze geboortes zijn bijzonder, maar de geboorte van de blesbok was extra bijzonder omdat deze diersoort nog maar kort geleden arriveerde.

GaiaZOO - Rendier geboren - juni 2015

Nog veel meer kleintjes!
Hoewel in een dierentuin eigenlijk het hele jaar dieren geboren worden, vindt in de zomer vaak een duidelijke geboortepiek plaats. De afgelopen weken zagen dan ook diverse dieren het levenslicht. In Rainforest kwamen vier capibara’s, meerdere Puna ibissen en 11 doodshoofdapen ter wereld. De nieuwe doodshoofdapenman die eind vorig jaar aan de groep werd geïntroduceerd heeft zijn werk goed gedaan. In Savanna zijn een blesbok en drie stokstaarten geboren. Pas een maand geleden werd de blesbok toegevoegd aan de diercollectie van GaiaZOO. De geboorte van de blesbok begon op klaarlichte dag midden op de savanne onder het toeziend oog van geïnteresseerde bezoekers. In de veilige stal kwam niet veel later het jong ter wereld. De blesbok dankt zijn naam aan de witte tekening op zijn kop. Jonge blesbokken hebben echter nog geen witte bles. In het verleden raakte de blesbok bijna volledig uitgestorven in zijn natuurlijk leefgebied op de hoogveld savannes van Zuid-Afrika. Gelukkig leven er nu weer meer blesbokken in het wild. De eerste beelden van de stokstaarten konden via een webcam worden vastgelegd, wat resulteerde in een uniek filmpje. Omdat de kleintjes de eerste weken in een veilige kraamkamer liggen, kunnen bezoekers via een scherm in de ZOO alvast een glimp opvangen van de pasgeboren stokstaarten. De otters, lynxen, rendieren én grasparkieten uit het gebied Taiga zorgden eveneens voor nageslacht.

Dikke buiken
GaiaZOO verwacht de komende weken nog enkele jonge dieren te mogen verwelkomen. Nog vijf doodshoofdapen lopen rond met dikke buiken, één rendier verwacht ieder moment een jong en meerdere ibissen zitten in de ‘Puna Volière’ te broeden.

Webcambeelden jonge stokstaartjes Pasgeboren lynx scharrelt rond in verblijf Capibara's krijgen zwemles

Tickets Reserveer binnenkort

Het laatste nieuws uit GaiaZOO

Rode panda

Geen dag is hetzelfde als je met dieren werkt. Wil jij op de hoogte blijven van het wel en wee van de dieren in GaiaZOO?

Volg het nieuws! >

Je wordt binnen 3 seconden doorverwezen naar GaiaZOO