Veel gestelde vragen

Heb je een vraag aan GaiaZOO? GaiaZOO krijgt dagelijks veel vragen binnen. De meest gestelde vragen staan daarom hieronder.


flamingo

RESERVEREN

Wanneer gaat GaiaZOO weer open?

GaiaZOO gaat op 1 juni weer open. De eerste week van juni (1 t/m 7 juni) openen wij de poorten exclusief voor abonnementhouders. Vanaf 8 juni is het voor dagbezoekers mogelijk om de ZOO te bezoeken. De belangrijkste wijziging waar je rekening mee moet houden is dat GaiaZOO gaat werken met een beperkte bezoekerscapaciteit en je bezoek zal vooraf online moeten worden gereserveerd (op datum en tijdslot).

Vanaf wanneer is het mogelijk om tickets te reserveren?

Het is voor onze abonnementhouders op dit moment mogelijk om een tijdslot te reserveren voor een bezoek vanaf week 23 (1 juni). We verwachten dat dagbezoekers in de loop van week 23 kunnen reserveren voor een bezoek vanaf week 24 (8 juni).

Wat is een tijdslot-reservering?

Een tijdslot is een entreetijd: dit door jou zelf te kiezen tijdstip geeft aan hoe laat je de dierentuin naar binnen mag gaan. GaiaZOO reguleert het aantal mensen dat aanwezig is in het park, voor jouw veiligheid en gezondheid, maar ook voor de veiligheid en gezondheid van je medebezoekers. We zorgen dat iedereen voldoende ruimte heeft door het aantal mensen dat naar binnen gaat te spreiden over de dag. Daarom reserveer je vooraf online een tijdslot (entreetijd) en houd je je aan deze aankomsttijd om drukte bij de entree te voorkomen.
Je mag vanaf de gereserveerde entreetijd tot aan sluitingstijd in GaiaZOO verblijven.

Is het druk in de ZOO?

We werken met een maximale capaciteit. Hierdoor is de veiligheid gegarandeerd.

Ik ben abonnementhouder. Hoe kan ik een bezoek reserveren?

  • 1. Via https://tickets.gaiazoo.nl/abonnementhouder kunnen onze Vrienden tickets reserveren. Hier vul je je geldige abonnementsnummer in (dit nummer vind je op de voorkant van je abonnementspas).
  • 2. Selecteer het aantal personen met een abonnement binnen je huishouden met wie je GaiaZOO wilt bezoeken. Let op: ook voor kinderen van 0 t/m 2 jaar dien je te reserveren. Ook al hebben zij nog geen abonnementenpas.
  • 3. Vervolgens kies je een datum en tijdslot voor je bezoek en bestel je, indien nodig, ook je parkeerticket. Let op: op de dag van bezoek is het helaas niet mogelijk een parkeerticket aan de kassa te kopen.
  • 4. Vul je persoonsgegevens en e-mailadres in en ontvang je reserveringsticket(s) en parkeerticket in je inbox. Neem zowel je reserveringsticket(s) als je geldige abonnementspas(jes) mee naar de parkentree. Alleen bij een geldig ticket i.c.m. een geldig abonnement kun je GaiaZOO bezoeken.


De tickets staan op naam van de besteller. Dit is geen probleem, aangezien bij de GaiaZOO controle ook altijd een check plaatsvindt van de geldige abonnementenpas.

Kan ik op de dag zelf nog een ticket bestellen?

Als er nog voldoende capaciteit beschikbaar is voor die dag is dat te zien in de webshop. Bestellen kan alleen online, niet bij de kassa van GaiaZOO.

Hoeveel tickets kan ik maximaal reserveren/kopen?

Er kunnen maximaal 6 tickets worden gereserveerd/gekocht.

Kan ik ook per telefoon of e-mail een ticket kopen of een tijdslot reserveren?

Nee dit is niet mogelijk. Het is tevens niet mogelijk om via social media een reservering te plaatsen. Heb je er moeite mee om dit soort zaken online te regelen? Vraag iemand in je omgeving om te helpen.

Moet ik voor een kind onder de 3 jaar ook een tijdslot-reservering maken?

Ja, alle bezoekers, ook kinderen jonger dan 3 jaar moeten in bezit zijn van een tijdslot-reservering.

Wat als ik te laat ben voor mijn tijdslot?

Het is heel belangrijk dat je je houdt aan je gereserveerde tijdslot, op deze manier kunnen wij zorgen voor een veilige toestroom naar het park. 

Hoe lang mag ik in GaiaZOO blijven?

Je mag vanaf de gereserveerde entreetijd tot sluitingstijd in GaiaZOO verblijven. Op onze website vind je de actuele openingstijden.

Moet ik mijn e-tickets printen?

Toegang tot de ZOO is mogelijk op vertoon van geprint e-ticket, maar de tickets kunnen ook vanaf een tablet/smartphone gescand worden. De streepjescodes moeten wel duidelijk zichtbaar zijn.

Ik heb een ticket, maar ik heb gezondheidsklachten en ik wil mijn bezoek verzetten. Wat moet ik doen?

Neem contact op met onze ticketpartner Global Ticket via +31 (0)45 203 1170 of stuur een e-mail naar ticketsupport@GaiaZOO.nl voor het veranderen van je tijdslot.

Ik heb een fout gemaakt bij het bestellen van de tickets. Wat moet ik doen?

Neem contact op met onze ticketpartner Global Ticket via via +31 (0)45 203 1170 of stuur een e-mail naar ticketsupport@GaiaZOO.nl voor het veranderen van je tijdslot. 

PARKEREN

Ik heb een parkeerticket nodig.

Onze dagkassa’s zijn gesloten. Parkeertickets kunnen alleen via onze webshop worden besteld. Dit geldt ook voor abonnementhouders die op de GaiaZOO parkeerplaats willen parkeren. Op je bezoekdag wordt bij de controle je e-ticket omgewisseld in een fysiek parkeerticket. Dit zal op een veilige manier gebeuren.

Ik ben abonnementhouder en heb een parkeerstrippenkaart.

Op je bezoekdag kun je met je strippenkaart terecht bij de controle. Hier krijg je een fysiek parkeerticket. Dit zal op een veilige manier gebeuren.
 

VEILIGHEID & PARK

Wat verandert er bij een heropening van GaiaZOO?

Voor onze vaste bezoekers is het misschien even wennen, omdat in het park op sommige plaatsen de bezoekersstromen in vaste banen worden geleid en ook in de horeca is het onvermijdelijk het een en ander aan te passen om aan de RIVM-richtlijnen te voldoen. Dat vraagt om wat begrip en aanpassingsvermogen. Getraind personeel is daarom zichtbaar aanwezig om uitleg te geven. Er wordt duidelijk gecommuniceerd met speciaal op de situatie toegespitste bebording. Daarnaast zijn extra hygiënemaatregelen getroffen. Contactpunten worden vaker schoongemaakt en centrale desinfectiepunten zijn aanwezig.

Bekijk in dit filmpje welke maatregelen GaiaZOO neemt:

Welke extra maatregelen hanteren jullie bij de opening?

Wij hanteren bij een heropening drie kernwaarden:

  • Een goede en duidelijke informatievoorziening (denk aan instructies t.b.v. veiligheid)
  • Extra hygiëne-maatregelen (vaker schoonmaken en voldoende desinfectiepunten)
  • Houd 1,5 meter afstand (door een gelimiteerd aantal bezoekers in het park toe te laten).

Bekijk hier alle 'Veilig Samen Uit' maatregelen.

Zijn de restaurants geopend?

Gaia’s Kitchen, Hof van Gaia, TaigaLodge en Sequoia zijn geopend. SavannaLodge zal later openen. Er zijn buiten, op 1,5 meter afstand, diverse zitgelegenheden. We houden ons aan de voorgeschreven horecamaatregelen. Via borden in het park word je geinformeerd over deze aangepaste maatregelen.

Zijn er voederpresentaties?

Er vinden momenteel geen dier(voeder)presentaties plaats.

Is de ZOOvenirshop geopend?

Vanaf 8 juni is D’r Winkel dagelijks geopend vanaf 14.00 uur. Houd rekening met aangepaste regels, zo is een winkelmandje verplicht.

Zijn alle dierenverblijven geopend?

Bijna alle dieren in GaiaZOO zijn te zien. Er zijn maar enkele verblijven en/of gebouwen die (tijdelijk) gesloten (kunnen) zijn:

  • De Taiga | Volière en limburgHUIS (benedenverdieping) zijn alleen open op dagen dat er een vrijwilliger aanwezig is.
  • Het doodshoofdapen | Bos blijft gesloten vanwege besmettingsgevaar voor de apen.
  • De KinderBoerderij, KraaienNest, MuizenHuis en ParkietenParadijs blijft tot nader order gesloten.

Zijn alle speelgelegenheden geopend?

De meeste speelgelegenheden zijn toegankelijk. Ook hier worden de veiligheidsmaatregelen in acht genomen. De SpeelBoom, WaterSpeelPlaats, JungleTour, Speeltuin Plateau van Gaia en SavannaTour zijn geopend.

De DinoDome en de DinoCarrousel zijn tot nader order gesloten.

Zijn de toiletten geopend?

Er zijn voldoende toiletten geopend, volg hiervoor de diverse borden in de ZOO. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt voor je eigen veiligheid. We houden ons aan de voorgeschreven hygiëne maatregelen.

Kunnen dieren corona krijgen?

We krijgen veel vragen m.b.t. corona en het risico voor onze dieren. Algemeen kan worden gesteld dat enkele diersoorten ook ziek kunnen worden van corona. De gezondheid van onze dieren en dierverzorgers is onze grootste prioriteit op dit moment. Wij stellen dan ook alles in het werk om onze dieren, ook in deze onzekere tijd, optimaal te verzorgen en gezond door deze crisis heen te helpen. Voor meer informatie met betrekking tot dieren en corona verwijzen wij je naar de website van de Nederlandse Vereniging van Dierentuinen, www.nvddierentuinen.nl Daar vind je de actuele antwoorden op de meest gestelde vragen over het virus en onze dieren. De Nederlandse Vereniging van Dierentuinen is de overkoepelende organisatie voor de 13 grootste Nederlandse dierentuinen. De dierentuinen van de NVD werken nauw samen op het gebied van educatie, natuurbescherming en onderzoek. Lidmaatschap van de NVD kan beschouwd worden als een kwaliteitskenmerk voor een Nederlandse dierentuin. Door dit samen op te pakken, denken we je van de beste en meest actuele informatie te kunnen voorzien. /media/1881269/PDF-Corona-NVD.pdf 

KORTINGEN/E-TICKETS

Ik heb eerder een ticket op datum gekocht via een externe partij zoals Jumbo dagje uit en dit ticket is inmiddels verlopen omdat jullie gesloten waren. Wat moet ik doen?

Wij zorgen ervoor dat je alsnog de mogelijkheid krijgt om GaiaZOO te bezoeken, daarvoor zijn wij op dit moment in overleg met onze partners. Wij vragen je om contact op te nemen met de debetreffende ticketleverancier. 

Ik heb een ticket gekocht via de Vriendenloterij en deze is niet meer geldig? Wat moet ik doen?

Wij vragen je om contact op te nemen met de Vriendenloterij. We zijn in gesprek met de Vriendenloterij over het aanbieden van een nieuwe verzilverperiode later dit jaar.

Ik heb een ticket voor GaiaZOO gekocht via Kruidvat, is dit ticket geldig?

De tickets die eerder dit jaar bij Kruidvat zijn gekocht krijgen een verlengde geldigheid. Wel is het noodzakelijk om dit ticket bij GaiaZOO te registreren. Wij zijn hierover in overleg met Kruidvat en vragen je om met hen contact op te nemen over de procedure.

Ik heb eerder een ticket op datum gekocht in de GaiaZOO webshop (t/m 31 mei 2020) en dit ticket is inmiddels verlopen omdat jullie gesloten waren. Wat moet ik doen?

Als je een ticket via onze eigen webshop hebt gekocht, ontvang je van GaiaZOO bericht. Je krijgt van ons ruim de tijd om alsnog je ticket te verzilveren. Voor andere vragen over tickets kun je contact opnemen met onze ticketpartner Global Ticket via +31 (0)45 203 1170 of stuur een e-mail naar ticketsupport@GaiaZOO.nl voor het veranderen van je tijdslot. 

Ik heb een abonnement van een andere dierentuin en wil gebruik maken van mijn abonnementhouderskorting. 

Tot 1 juli is het helaas niet mogelijk om gebruik te maken van deze kortingen. Na 1 juli herzien wij deze kortingen gezamenlijk.

Ik heb een abonnement en wil gebruik maken van de introduceekorting, kan dit? 

Het is op dit moment helaas (nog) niet mogelijk om gebruik te maken van deze korting. Er wordt gewerkt aan een passende oplossing. Zodra dit mogelijk is, communiceren wij dit via de gebruikelijke kanalen.

Krijg ik korting op mijn verjaardag?

Het is niet mogelijk om korting te krijgen op je verjaardag.

Ik heb een VVV bon of een kortingsbon, mag ik die inleveren?       

Onze fysieke kassa’s zijn gesloten. Het is op dit moment niet mogelijk om VVV bonnen en kortingsbonnen in te leveren.

Ik heb een vrijkaart en deze is niet meer geldig. Wat moet ik doen?

Gaat het om een vrijkaart met een geldigheid t/m uiterlijk 31 mei 2020? Maak dan een foto van de kaart en stuur deze gegevens door naar de bezoekersservice via info@GaiaZOO.nl.

Ik heb een vrijkaart en deze is nog geldig. Wat moet ik doen? 

Maak een foto van de kaart en stuur deze gegevens door naar de bezoekersservice via info@GaiaZOO.nl.

Ik heb een cadeaubon voor een abonnement en wil deze verzilveren.

Maak een foto van de kaart en stuur deze gegevens door naar de bezoekersservice via info@GaiaZOO.nl.

Ik heb een cadeaubon voor een dagentree? Kan ik deze inleveren?

Maak een foto van de kaart en stuur deze gegevens door naar ons bezoekersservice via info@GaiaZOO.nl.

Kan ik na mijn bezoek aan GaiaZOO besluiten om een abonnement af te sluiten?

Heb je een dagticket en wil je GaiaZOO vaker bezoeken? Er is bij het verlaten van de dierentuin een route gemaakt langs de abonnementenkassa. Hier kun je na je bezoek voor € 36,50 p.p. een abonnement afsluiten.

ABONNEMENTSVRAGEN

Ik ben abonnementhouder en ik moet mijn pasje nog ophalen. 

In je eerder ontvangen bestelbevestiging vind je, je abonnementsnummer. Met dit nummer kun jij een datum en tijdslot reserveren voor een bezoekdag. Op je bezoekdag neem je zowel je bestelbevestiging als je tijdslotreservering mee naar de abonnementenkassa. Hier ontvang je een pasje en kun je direct de dierentuin bezoeken. Let op: het is dus niet mogelijk om zonder tijdslotreservering naar GaiaZOO te komen. 

Ik ben abonnementhouder. Krijg ik compensatie voor de dagen dat GaiaZOO gesloten was?

Natuurlijk willen wij onze trouwe abonnementhouder compenseren voor de dagen dat je niet hebt kunnen genieten van ons park. Wij hebben echter de afgelopen weken vele hartverwarmende reacties en steunbetuigingen ontvangen van mensen die ons juist nu gedurende deze moeilijke tijd willen steunen. Vandaar dat we hebben besloten om jou als Vriend van Gaia de keuze te laten, ofwel je kiest voor compensatie waarbij jouw GaiaZOO-abonnement wordt verlengd met het aantal dagen dat het park gesloten is geweest binnen de looptijd van jouw (actieve) abonnement, ofwel je ziet af van compensatie en draagt GaiaZOO een warm hart toe. Belangrijk: deze compensatieaanvraag is mogelijk vanaf 1 juni 2020 (vanaf de dag dat GaiaZOO officieel opent). Geef vervolgens vóór 1 juli jouw gewenste compensatievorm door via Mijn.GaiaZOO.nl. Heb je nog geen account aangemaakt als abonnementhouder, maak deze dan eerst aan via deze pagina. Heb je op 1 juli géén keuze gemaakt, dan gaan we automatisch uit van uw steunbetuiging en doneert je jouw gemiste abonnementsdagen aan GaiaZOO, steun je het natuurbehoud en help je ons bij de verdere ontwikkeling van ons park.

Ik ben abonnementhouder, woon niet in Nederland en kan voorlopig GaiaZOO niet bezoeken omdat de grenzen nog gesloten zijn. Wat gebeurt er met mijn abonnement?

We houden ons aan de Nederlandse wet en regelgeving. Gedurende de periode 14 maart tot 1 juni 2020 geldt de door ons aangeboden compensatieregeling.

Mijn abonnement loopt binnenkort af. Kan ik verlengen?

Verlengen kan altijd via Mijn.GaiaZOO.nl

Mijn abonnement liep af tijdens de coronaperiode. Ik wil graag weer verlengen.

Is je abonnement verlopen na 1 maart of gedurende de periode die GaiaZOO gesloten is geweest tijdens corona? Omdat wij u graag als Vriend van Gaia terugzien, krijgt je van ons maar liefst €15,- vriendenkorting in plaats van normaal €10,- korting. Daarnaast verlengen wij vanwege corona automatisch de respijtperiode waarin je van dit verlengingsaanbod gebruik kunt maken tot 1 juli, dus ook indien je abonnement in bijvoorbeeld maart of april is verlopen. Dit aanbod geldt voor ieder geldig abonnement dat is geregistreerd op je thuisadres. Je kunt je abonnement hier verlengen: Mijn.GaiaZOO.nl

Waar kan ik een adreswijziging doorgeven?

Je kunt via Mijn.GaiaZOO.nl eenvoudig een eigen account aanmaken, waarna je zelf bepaalde persoonsgegevens kunt wijzigen.

Wanneer loopt mijn GaiaZOO abonnement af?

Je kunt via  Mijn.GaiaZOO.nl eenvoudig een eigen account aanmaken, waarna je de geldigheid van je abonnement kunt checken. Hier is ook de einddatum van het abonnement van jou en eventueel je gezinsleden terug te vinden.

OVERIG

Betalingen in GaiaZOO

Betalingen in het park worden gepind, bij voorkeur contactloos.

Is de ZOO rolstoeltoegankelijk en zijn er rolstoelen beschikbaar?

Het gebruik van rolstoelen is gratis. Er is een beperkt aantal rolstoelen beschikbaar bij de kassa van GaiaZOO, deze zijn niet te reserveren. De rolstoelen worden na gebruik gedesinfecteerd.

Houd rekening met de heuvelachtige omgeving en de vaak natuurlijk aangelegde paden, wat het vooruitduwen van een rolstoel zwaarder maakt. Degene die de rolstoel duwt dient dus zelf goed ter been te zijn en goed te kunnen duwen.

Zijn er bolderkarren te huur bij GaiaZOO?

GaiaZOO verhuurt geen bolderkarren.

Zijn honden toegestaan?

Huisdieren zijn in verband met de veiligheid van onze dieren niet toegestaan. De enige uitzondering hierop zijn assistentiehonden. Onder bepaalde voorwaarden mag een assistentiehond mee naar binnen. Neem altijd eerst contact met ons op via info@GaiaZOO.nl 

GaiaZOO kan geen opvang bieden voor (huis)dieren van bezoekers. Het achterlaten van huisdieren in de auto zal altijd leiden tot het informeren van de politie over dit feit.

Is het mogelijk om een schoolreis, kinderfeest, groepsbezoek, rondleiding of een ander evenement te reserveren?

Het is tot 1 september is niet mogelijk om GaiaZOO met een groep te bezoeken. Voor vragen/reserveringen na 1 september over schoolreizen, kinderfeestjes, groepsboekingen, rondleidingen en andere evenementen en activiteiten kun je contact opnemen via reserveringen@GaiaZOO.nl.

Ik zou graag een verzoek voor sponsoring, vrijkaartjes of kortingskaartjes bij GaiaZOO willen indienen, kan dat?

Dit soort aanvragen ontvangen wij dagelijks. Om die reden is er een sponsorbeleid opgesteld. Het sponsorbeleid van GaiaZOO is puur gericht op natuur- en soortbehoud. GaiaZOO kan niet deelnemen aan financiële sponsoring. GaiaZOO neemt alleen verzoeken in overweging die direct gericht zijn op natuur- en soortbehoud. Past je aanvraag in het sponsorbeleid? Stuur dan een mail naar info@GaiaZOO.nl

Welk adres kan ik in mijn navigatiesysteem invoeren om bij GaiaZOO te komen?

GaiaZOO - Gaiaboulevard 1 Kerkrade

Overige vragen?

Voor overige vragen kun je contact opnemen via +31 (0)45 567 60 70 of via info@GaiaZOO.nl

Deel deze pagina
Tickets reserveer hier
Widget - betalen via pin NL

Heropeningsvideo GaiaZOO: wat is er anders vanaf 1 juni?

Je wordt binnen 3 seconden doorverwezen naar GaiaZOO